lørdag den 5. februar 2011

det 8 vidunder - rismarkerne

efter 6 super dejlige afslappede dage paa boracay, med dyk, strand og fest gik turen videre op nord paa, til en lille landsby der hed Banaue. vi floej tilbage til Manila og skulle derefter have bus videre nordpaa. ifoelge lonely planet kunne man tage en direkte natbus derhen, men da vi allerede var i manila kl 12 om dagen, besluttede vi os for at tage en bus om dagen (BIIIIIG MISTAKE) - efter en 7-8 timers bustur, med frysende kold air-con, var det blevet moerkt og vi blev sat af i noget der lignede en forladt by, som vi saa fandt ud af hed Solona. vi overnattede paa hvad vi fandt ud af var et luder hotel (efter smaa hint som "rent it by the hour" - "ekstra betaling for blod paa lagnet" - "kondomer kan koebes i receptionen" og til sidst min favorit "hemmelig udgang". men udover det var dt et fint nok vaerelse, der var tv og det var billigt :)

naeste dag vidste det sig at byen ikke var saa forladt alligevel og vi tog en jeepney (en krydsning mellem en jeep og minibus) som alle de lokale bruger. det er billig transport, men den blever ogsaa proppet, saa man sidder virkerlige taet. efter to jeepney ture, foerst halvanden time til legawi og saa en time til Banaue var vi endelig fremme.

Mette i en tri-cykel

Mig og et af vores "viewpoints"

Mig med rismarkerne i baggrunden

den dag vi kom tog vi en tri-cykel og blev koert op for at se forskellige udsigtspunkter, hvor vi fik taget en masse smukke billeder ud over Benaue og fik shoppet lidt hos de lokale smaa butikker. vores hotel var hyggeligt og det var her vi har moedt de fleste danske backpackere indtil videre.

Mette og jeg i starten af vores 6 timers hiking

naeste dag tog vi paa en 6 timers lang hikking-tur med privat guide i batad (nabobyen til Banaue) da det var rimelig koldt dagen foer havde vi bakket os ind i lange bukser og langaermet bluser saa vi ikke ville fryse (hmm igen, big mistake) vejret var super laekkert i batad og efter 10 min hikking, kogte vi. solen skinnede hele dagen, hvilket var super dejligt men gjorde ogsaa bare turen utrolig svedig og udmattende. som de fleste nok ved er jeg udstyret med knae der har besluttet sig for at vaere 70 aar gamle, saa en 6 timers hikking tur i et meget udfordrende taering, var nok ikke lige den smarteste ide. men baade vores guide og mette var meget taalmodige og soede. naaede ikke hle vejen til vandfaldet, men tog en pause, mens mette og guiden tog det sidste styke - men er fucker stolt over at jeg klarede det jeg gjorde og ville ikke have undvaeret den tur, for det var virkelig smukt.

Fantastisk udsigt, udover rismarkerne i Batad

om aftnen tog vi den DIREKTE natbus tilbage til Manila, hvor turen saa gik til Donsol - THE HOME OF THE WHALE SHARKS