onsdag den 9. februar 2011

Still inlove with Viet Nam

Saa er vi kommet til mit elskede land Vietnam, filipinerne var super laekkert, men det er sjovt at komme tilbage til et land efter 3 aar og stadig kunne finde rundt i gaderne. Vi landede i gaar morges i Ho Chi Minh City lufthavn, meget traette da vi havde vaeret oppe siden kl 4.

en snuptur i taxi, var vi inde i backpacker omraadet, hvor vi haar fundet os et godt hotel, hvor der baade er eget bad og toilet, koeleskab, cabel-tv og air-con, for 12 dollar om dagen. man faar en smule mere for pengene her i vietnam.

igaar efter vi lige havde faaet os et bad, tog vi hen til "WAR REMNANTS MUSEUM" - et museum jeg allerede har vaeret paa, men sidst var jeg vidst mere interesseret i at sole mig udenfor end selve museet. vi brugte en del timer der inde. museet viser en masse frygtelige billeder af krigen, baade krigsbilleder, men de vaerste var billeder af folk der kom til at lide med efterfoelgen af "agent orange" (kemikaliebobmer amerikanerne brugte i vietnamkrigen) - billederne vidste en masse boern der er foedt fuldstaendig misdannet, pga. at de er i generation med soldater der var kaempede under vietnamkrigen. - det var en tung oplevelse at sluge, men ogsaa rigtig spaendende.


En gengivelse af cellerne under Vietnamkrigen

idag hả vi vaeret paa heldagstur. vi blev hentet kl 8 i morges af en minibus, hvorefter vi koerte 2,5 time hen til Cao Dai Templet i My Tho. Cao Daism er en vietnamesisk sekt, der samler filosofien fra religioner fra baade oest og west . templet vả kaempe stort og meget farverigt, ikke specielt koent. vi kom lige tids til deres middags messe.
Maend der skulle ind og be

Cao Dai Templet


efter Cao Dai templet koerte vi hen og spiste frokost paa en lille lokal restaurant. selvom vi fik lokalt mad, var det saa meget bedre end det vi har faaet pa fili, og saa kostede min frokost mig, som bestod af en masse smaa foraarsruller med fiskesovs, ris med groentsager og en vand, kun 15 kr.

efter frokost tog vi til "CuChi tunnels" - her var jeg ogsaa sidste gang jeg besoegte Saigon (Ho Chi Minh City) men ville gerne vise mette det. Cu Chi er en by hvor der boede 80.000 vietnamesere under vietnamkrigen. de var meget udsat for intens bombning, saa de valgte at bo under jorden. tunlerne til sammen er over 250 km lange, hvor de havde hele smaa landsbyer under jorden. under krigen brugte de kun vaaben de lavede af "gratis" materiale saasom bambus. en masse primitive faelder, der var kamofleret under blade. ude ved Cu Chi tunnels, ser man alle de faelder de lavede, hvordan de boede og gaar en tur i tunlerne, som er bitte smaa (og de er endda lavet stoerre til turister).

Mette der proever at komme ned i et af hullerne til tunnelen.


Mette nede i tunnelen

Mig paa vej ned i tunnelen



da vi kom tilbage til byen tog vi pa GO2 bar og spiste paa deres tagterrace, hvor vi fik en slags BBQ raclette, super laekkert. (GO2 er en gammel klassisker fra sidst jeg vaar i vietnam)

Mig foran GO2 bar

Super laekker aftensmad paa GO2 bar



i morgen skal vi endnu engang tidligt op, for vi har bestilt en overnatnings tur i mekong delta.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar