lørdag den 5. februar 2011

Var der noget der sagde svoemme med hvaldhajer - DET TROR JEG VIDST NOK JEG GJORDE :)

Saa naede vi frem til vores sidste destination paa filipinerne, som ogsaa vidste sig at skulle vaere mit livs stoerste oplevelse. vi ankom til Donsol, en lille bitte fiskerby for 2 dage siden. det enste man kan foretage sig i Donsol, er at svoemme med hvalhajer og se fireflies.

vi var lidt nervoese da vi ankom, om vores besoeg egentlig ville blive spild af tid, da det endnu ikke er hoejsaeson for hvalhajerne, og vi havde hoert en masse fra alle mulige om hvad chancerne egentlig var for at se de her kaemper. alle de lokale sagde "alle ser hvalhajer hver dag, ingen problem" - men det skal de jo sige, de tjener jo penge paa os. saa moedte vi en meget pessimistisk mand paa vores hotel der sagde "jeg har snakket med 28 forskellige turister, og ikke en af dem har set hvalhajerne". men vi tog chancen og registrerede os og tog dagen efter tidligt ud til baaden, som vi delte med to fra england, og et boessepar fra henholdsvis USA og Kina.

da vi sad ude paa baade var vi alle sammen meget spaendte. vi fik af vide af vores "hvalhajs spotter" at naar han sagde til, skulle vi hurtigt hoppe i vores snorkling udstyr og goere os parat til at hoppe. den foeste time hoppede vi i vandet 2 gange og var meget spaendte, mennn vi saa ingenting, eller jeg mener at jeg saa lidt af en hale. saa efter det var jeg meget skeptisk og troede egentlig ikke rigtig paa at det ville ske.


Hvalhajbaad - Mette, 2 Englaendere, en Amerikaner og en Kinamand


paa det 3 hop, svoemmede jeg lige ved siden af vores "guide" og han pegede ned, men saa ingenting, men saa lige pludselig finder jeg ud af at jeg naermest ligger oven paa hvalhajen kun en meter over. SAAAA VILDT. blev saa forskraeket over at se dette kaempe dyr lige under mig, at jeg glemte helt at traekke vejret og slugte en masse salt vand.

Min nye bedste ven




dyk 4 og 5 var lige saa fantastiske. hvalhajen var helt oppe i overfladen i flere minutter inden den dykkede ned igen og man svoemmede lige ved side af den. men det sidste dyk, var helt klart det fedeste. vi hoppede ned i vandet, og vores guide tog fat i min arm og svoemmede mig helt op til hovede, saa taet at hvis jeg straekte min arm ville jeg kunne roere den. han kendte hvalhajens bane og naar den dykkede ned, fulgte vi den bane til den kom op igen og jeg svoemmede ved siden af denne kaempe beauty i over 10 min, lige ved siden af den, saa taet at jeg naermest havde oejenkontakt med hvalen. THANK GOD for mit undervands kamera, der har gjort at dette minde er blevet fanget paa billeder.

Oejenkontakt med kaempen


det er saa svaert at beskrive med ord hvor fantastisk en oplevelse det her var. kan kun sige at det er det mest fantastiske jeg nogensinde har oplevet, og vil anbefale alle at goere det en gang i deres liv. det er i hvert fald ikke sidste gang at jeg skal opleve den her fantastiske foelelseaere saa taet paa dette kaempe dyr, der svoemmer saa fredsfyldt med dens saa smukke graa/blaa farve med den hvide prikker.

Mette efter mange svoemmeture med hvalhajen



- HVALHAJEN ER HELT SIKKERT MIT NYE YNGLIGS DYR (sorry pinviner)

- lille video jeg tog under en af snorkelturene, meget kaotisk fil, men det gir et godt billede à hvor taet jeg svoemmer paa siden af hajen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar