mandag den 6. juni 2011

Jagten paa det gyldne Brunie flag - i Aladins land

Saa hoppede vi saament ogsaa lige en tur ind og besoegte Brunei, bare lige et lille ekstra land paa vejen. Og lille det er Brunei, men nok ogsaa det mest venlige folkefaer vi har moedt. Brunei er meget Aladin agtigt, med alle dens Moskeer og deres Sultan. Der bor kun lidt under 400.000 mennekser i Brunei, og selvom de har deres egen moentfod, kan man sagtens bruge Singapore dollors, da kursen er praesis den samme som Brunei dolleren.

Da vi var ankommet til Brunei og fundet hotel, gik vi en tur over til et shopping center for at faa noget frokost og starte jagten paa et Brunei flag til vores taske (det sidste flag vi mangler) - vi fandt desvaerre ikke det rigtige flag og saa gik vi tilbage til vores vaerelse, hvor jeg hoppede i bad (hvilket jeg traengte UTROLIG meget til, da det sidste ordenlig bad jeg fik var i Singapore) bagefter tog jeg mig en tur, da jeg er blevet moeg snottet.

Efter en dejlig lur med nyvasket haar, tog vi ud for at kigge paa hovdestadens moske (Omar Ali Saifuddin Moske). Man maa sige at moskeerne er lidt mere bragende end vores kirker der hjemme, og igen meget Aladin agtige. Vi skulle have en lang kappe paa naar vi gik ind i moskeen, og der va utrolig flot, selvom det var meget minimalistisk. En kaempe lysekrone midt i lokalet og ellers gulvtaepper over det hele og guldskrift paa arabisk paa de hvide vaegge.

Efter vores besoeg i byens moske, tog vi bussen til byen Gadong, lidt udenfor Bandar (Brunei's hovedestad) hvor vi tog i et nyt shopping center (jep jep, naar der ikke er ndet at lave, kan man altid tage i malls) vi ledte ogsaa her efter Brunei flaget, uden held, men vi fandt en biograf weee. Da vi havde set de fleste Hollywood film, der5 blev vist i biffen, valgte vi at tage ind og se en gyser (hvilket hverken mig eller Mette kan fordrage) - kan ikke huske hvad den hed, men den var lavet af den samme som har lavet SAW filmene, saa man vidste bare at den ville vaere klam (og det var den). efter filmen ville v tage bussen tilbage til Bandar igen, men det viste sig saa at bussen kun gik til klokken 6 om aftenen og i brunei bruger de aabenbart ikke taxaer, hmm. Vi fik saa et lift er 2 unge tourguider, der skulle ind forbi bandar paa vej hjem, saa det var heldigt.

Naeste dag havde vi bestilt en guided baadtur paa vores guesthouse. Saa efter morgenmad, gik vi ned til floden, hvor vi steg ombord paa en lille baad, og saa blev vi sejlet rundt i 'the water village' - som er verdens stoerste by paa vandet. Idag bor der ca. 30.000 Mennekser i 'water village', men de fleste af dem ejer ogsaa hun i byen - saa de bruger det mere som et slags sommerhus. Det var sjovt at sejle rundt imellem husene, hvor vi baade saa skoler, politistationer og brandstationer.

Omar Ali Saifuddin moske fra floden af

"water village"

vi saa ogsaa Bandars store moske fra flodsiden af, her er den lige saa bragene som fra landsiden. vi sejlede ogsaa forbi hele det omraadet hvor Sultanen og hans familie bor. Meget af det var gemt bag en masse traer, men man kunne se toppen af deres kaempe paladser.

Sultanes palads omme bag alle traeerne

Vi tog ogsaa turen ned af floden, hvor man langs kunne se 'the mangrove forrest' vokse. vi stoppede ind forskellige steder for at proeve og spotte Bruneis kendte abe 'naeseaben' - vi endte med at se masser af naese aber, men de var for hurtige til at man kunne naa at faa et godt billede af dem og deres kaempe naeser. men helt klat en succes.

Mangrove forrest

Fangede lige en af aberne bagfra

Saadan ser faetteren rigtig ud up-closed (fra google)

Efter vi havde brugt ca. en time paa at spotte aber, sejlede vi tilbage til 'water village' hvor vi fik lov til at komme ind i et af husene. udenfor er mange af husene lidt faldefaerdige ud, men det hus vi var inde i, lignede et helt almindelig hjem med tv, dvd og alt hvad der hoere til af elektonik.

"water village" - high school

Spisestuen inde i et hus fra 'water village'

Da vi hoppede af baaden, tog vores guide os med op i Bandar's hoejeste bygning, saa vi kunne se udsigten udover hele byen. Herefter knorrede vores maver, og vi spiste noget frokost.

View nr. 1 over Bandar

view nr. 2

View n. 3

Efter frokost tog vi bussen, hen til en anden moske. Denne moske skulle vaere Bruneis stoerste moske og ogsaa vaere kendt for at vaere den nye moske, hvor den moske inde i Bandar skulle vaere den gamle (selvom den kun er fra midt i det 20 aarhundrede). - Den nye Moske var ogsaa kaempe stor og meget mere udsmykket end den anden moske i Bandar. Alt var i marmor, men kaempe soejler og 2 store bederum (et til kvinder og et til maend). Da vi skulle tilbage efter vi havde set moskken regnede det, og paa vej ned til busstop stedet, stoppede en minibus og tilboed os at koere os tilbage til ben (altsaa virkelige flinke mennekser i Brunei)

Den 'Nye' Moske

Indgangen til Moskeen
Om aftenen ville vi tage paa et natmarkede som vores guide havde vidst os paa et kort, men da vi ledte efter det var det ikke til at finde. istedet moedte vi Peter, en mand fra Singapore der arbejder i Brunei i 2 aar. Peter tilboed os at vise os steder i Brunei vi ikke havde set foer og vi takkede ja. Han virkede som om at han var rigtig glad for vores selvskab og at han kedet sig lidt i Brunei. Han tog os hen til et monument, som vi havde set paa alle postekortene i byen, plus hen til en kaempe Country club - rent luksus. Efter vores lille private tour guide, tog han os med ud og spise paa en lille thai restaurant, hvorefter vi blev koert hjem, da vi skulle tidligt op og videre og vi skulle naa og pakke vores rygsaekke.

Monument

Mette og jeg i fancy Country Club

inden vi hoppede i seng, tog vi os en lille spasertur hen til byens Moskee, for at se den om aftenen, hvor den er lyst op med en masse lys. utrolig smukt.

Omar Ali Saifuddin Moskee om aftenen

Vi har stadig ikke fundet "det rigtige" Brunei flag, som er den rigtige stoerrelse og med navnet under flaget. men har fundet et taet paa, det er lidt mindre end de andre jeg har, men nu har vi jo ogsaa kun vaeret her i halvanden dag hihi.

I morgen tager vi bussen videre til Malaysia igen, den del der hedder Sabah, til byen Kota Kinabalu. Og det bliver naaet af en tur, der vil koste vores pas hele 10 stempler, da man krydser Brunei/Malaysia graensen 5 gange. Glaeder mig til den sidste del her af borneo, som kommer til at staa paa verdensklasse dyk og moede med de dejlige orangutaner.