mandag den 30. maj 2011

Singapore - en dyr omgang for en shop-o-holic

Saa ankom vi til land nummer 8 (eller var det bare en by)- hmm okay begge dele - SINGAPORE. Singapore en en sjov ting, en blanding af alle mulige kulturer. Deres hovedesprog er engelsk, men da hele befolkningen er en blanding af andre asiatiske lande, snakker de lidt af hvert. Her lige lidt hurtige fakta'er om Singapore:

Areal: 710,2 kmv
Antal indbyggere: 5.07 mill
Population:
74,1% Kinesiske
13,4% Malaysiske
9,2% Indiske
3,3% Andre

Vi ankom foerst kl. 22.30 med toget, og var rimelig lost - Vi havde ingen Singapore dollars, saa vi kunne ikke tage en taxa til vores hostel, saa i stedet ville vi finde metroen, hvor vi ogsaa regnede med at der ville vaere en ATM. Mennn nyt land og moerke er ikke en god combo, og vi havde ingen ide om hvor vi skulle hen. Heldigvis moedte vi en soed fyr, der fulgte os over til metroen. Metro systemet minder meget om HongKongs, ligesom resten af byen ogsaa minder om HongKong, saa da vi foerst havde fundet den, var der ingen problemer derfra - og en time senere var vi fremme ved vores hostel.

Mette i menneskemylder ved metroen

Da alt er lidt dyrere i Singapore end vi har vaeret vandt til, isaer steder at bo, valgte vi at bo paa dormroom. (for foerste gang paa rejsen) Jeg frygtede det vaerste, for selvom vi ikke har boet i dormroom foer paa rejsen, saa har vi set en del af dem. Men det er super organiseret der hvor vi bor, med roomkeys og safetylockers. Det er faktisk en af de paenere steder vi har boet og der er varmt vand og aircon - total luksus.

Foerste dag i Singapore startede med at sove laenge, eller i hvert fald ikke op klokken lort. Efter vi havde spist morgen mad, tog vi metroen ind til Orchard road - Fantastisk gade med hele 19 shopping centre - jep SHOPPING CENTRE ikke bare butikker. Vi gik lidt rundt i nogle butikker, for bare lige at tjekke det ud, men tvang os selv ud, da vi havde planlagt at gaa ned til en park nede for enden af gaden.

Alt det vi ikke har raad til :(

Parken hed Singapore Botaniske Have, og den var utrolig smuk. Kaempe stor, og fyldt med groenne omraader, soer, smaa snoret stiger og alt hvad der hoere til en rigtig by park. Inde i selve haven, laa der et helt omraade kun med orchidere. Tusindevis af orchidere, i forskellige farver, stoerrelse og facon. - Det var et utrolig smukt omraade.

Soen i Singapore's Botaniske Have

Dufter til orchiderene

En snoet Orchide
Mette og Jeg med orchide baggrund

Efter turen i parken gik vi tilbage til shopping MEKKA - hvor vi shoppede en smule og bagefter tog i biografen og saa Pirates of the Caribbean 4 i 3D - altid en dejlig maade at slutte en god dag af paa, bare laene sig tilbage med popcorn og sodavand i skoedet.

Altid laekre i 3D briller

Naeste dag startede vi ud med at gaa en lille tur rundt i den del af byen der bliver kaldt 'Little India' - og som navnet beskriver meget godt, saa foeler man at man gaar rundt i en lille del af Indien. Der er ikke andet end indere over det hele, samt indiske restaurenter og shops. Vi kom ogsaa forbi et hinduistisk temple (Sri Veeramakaliamman Temple), som vi lige var inde og kigge paa. Det var utrolig farverigt. Taget var udsmykket med en masse farverige figurer og inde i templet var der lige saa mange farver.

Taget paa templet

Statue inde i templet

Efter 'Little India' gik vi ned til floden, til et kvater der hedder Clarke Quay - der er saa meget anderledes end 'Little India'. Selve flodpromonaden mindede om en fiskerby, med smaa restaurenter, dog med omkreds af skyskrabere og shopping centre over det hele.

Clarke Quay Riverside

Herfra tog vi en 'River tour' med Hippo river tours, der varede end halv time, hvor man sejlede ned til Marina Bay og tilbage igen. Der koerte en Cd i hoejtalerne der fortalte om de forskellige ting man sejlede forbi, men halvdelen af tiden virkede det ikke.

Saa vi klar til Hippo River Tour

Marina Bay Sands

Merlion

Singapore Skyline

Knap saa godt billede, men flot baggrund

Efter vores mindre succesfulde river tour, gik vi tilbage til "shopping street", hvor vi spiste frokost og JAAA shoppede lidt mere, eller i hvert fald windowshopping. Vi stoppede ogsaa ind ved en iscafe, hvor jeg fik en kaloriebombe is der bestod af, vanilieis, chokolade sovs, chokoladestykker og knust oreo's og saa lige oven paa en vaffel, mums.

Mums - Vanilie, Chokoladesovs, Chokolade stykker og Oreo is med vaffel

Efter caloriebomben hoppede vi ind i en Aple-store - og jeg er nu endelig hoppet med paa boelgen og er den stolte ejer af en Iphone 4.

Herre glad for sit nye legetoej

I morgen gaar turen videre til borneo, og mere trekking, saa har faaet koebt mig lidt vabelplaster saa jeg skulle vaere klar til en ekstra omgang.