mandag den 25. april 2011

Ayuthaya og Sukhutai - to many Wat's

Efter nogle fantastiske dage i Bankok gik turen videre 2 timer nordpaa til byen Ayuthaya. Ayuthaya er tidligere Thailands royale by og ligger paa en lille oe midt inde i landet. Det man kan i Ayuthaya er at se paa templer (eller Wat's som de hedder i Asien) - Da vi havde vaeret tidligt oppe, var vi rimelig smadret da vi kom frem, vi valgte derfor at bruge resten af dagen paa en lille lur til at starte med og hen sent paa efter middagen at tage en lille baadtur rundt om Ayuthaya for at se de 3 stoerste templer der lille paa "fastlandet".

De 3 Wat's vi besoegte var 'Wat Phanan Choeng', 'WatPhutthaisawan' og 'Wat Chai Wattanaram' (bygget i 1630 af 'Kong Prasat Thong' til aere for hans mor). I 'Wat Phanan Choeng' var der en kaempe siddende buddha indenfor, men det var klart det sidste Wat der var det flotteste som mindede lidt om 'Angkor Wat' (bare ikke lige saa storslaaende) det ville have vaeret utrolig smukt at se det ved solnedgang.

Buddhaen inde i 'Wat Phanan Choeng'

Syngende munkeboern ude ved floden

Buddhaer paa raekke inde i 'Wat Phutthaisawan'

'Wat Chai Wattanaram'

'Wat Chai Wattanaram' lige foer rigtig solnedgang

Efter vi blev sat af baaden, tog vi en lille gaa tur rundt paa "Hua Raw Night market", hvilket havde alt lige fra toej, sko og tasker til mad saasom kyllingelever, kyllingehjerne og sushi (ikke om jeg turde koebe sushi derfra)

Sushi paa market

Sushi fra market up close (lyseroed panda sushi - hmm)

Den naeste dag besluttede vi os for at leje cykler og cykle rundt paa oen og se de templer der laa i selve Ayuthaya, men da varmen allerede ved det foerste Wat slog mig i gulvet, fik jeg nok at Wats (sjovt nok er der ogsaa et wat der hedder "NOK WAT") blev lidt bitter, men valgte derefter at saette mig og faa noget koldt og drikke og hoere lidt musik imens Mette smuttede ind og saa et andet Wat og bagefter gik vi en tur i en park lige ved siden af.

'Wat Ratburana'

Sten buddha hoveder fra 'Wat Ratburana'

Jeg har faaet NOK af WAT

Efter frokost, fik jeg lokket Mette med hen til et guesthouse der havde pool (hun var egentlig ikke saa svaer at lokke) saa vi kunne koele lidt ned. poolen var ikke verdens mest fansieste, men det var en pool. Her sad vi og laeste lidt og spiste lidt mad, imens vi hyggede os med at se nogle af de lokale boern fik svoemmeundervisning.

Ahhh - Koele af i poolen

Tidligt naeste morgen tog vi bussen videre til Sukhothai og det bedste ved den her by er (trommevirvel) - byen er kendt for alle sine Wat's wuhuuuuuuu :) ej kan godt lige holde en dag mere ud med de templer, i hope.

Da vi kom frem til Sukhothai tog vi en tuk tuk hen til et lille guesthouse, der var super hyggeligt, som en lille oase. Da vi var kommet hen paa eftermiddagen, besluttede vi os for bare at tage ned og finde et sted hvor vi kunne faa massage (hvilket jo ikke er skide svaert, naar man er i thailand)

Den naeste dag stod den paa Wat's. vi tog en lokal "bus" hen til den gamle bydel, hvor vi saa lejede cykler. Det var nogle meget fine lyseroede cykler, saa selvom vi faktisk ikke havde behoevet dem (omraadet var slet ikke lige saa stort som vi havde regnet med) saa var vi meget tilfredse med vores lyseroede cykler.

Met Met og Cam paa Pink bikes

Mette afsted paa sin lyseroede cykel

Alle de templer vi saa ligger inde for et indhegnet omraade der hedder "Sukhothai Historical Park". her saa vi vi 'Wat Mahathat', 'Wat Chana Songkhram', 'kingRamkhamhaeng Monument', 'Wat Sa Si' og ' Wat Tra Phang Ngoen'.

fuldt fart fremad paa den lyseroede cykel forbi alle Wats

Guiden Mette med sin guidebog (lonely planet)

Buddha med guld neglelak (stylish buddha - I like)

Taendte en roeglesespind for morfar og farfar

Mette og Jeg ved 'Wat Chana Songkhram'

Mig ved 'Wat Sa Si'

alle meget flotte, det flotteste og stoerste var dog det foerste vi saa 'Wat Mahathat' - men for mig er de ved at vaere rimelig ens og en smule kedelige at se paa.

Efter vores tempel tur, tog vi bussen tilbage til vores guesthouse, hvor vi spiste frokost og saa gik turen videre til busstationen, hvor vi fangede en bus der koerte os videre til Chiang Mai, 5,5 time mere nord paa.- Her staar den paa alt andet end at se paa templer, vi skal til cooking class, Zip-line i junglen og night safari.