torsdag den 21. april 2011

Bangkok - Love it or hate it

Lige som alle andre storbyer, har mange mennesker en fast mening om Bangkok. Enten hader de byen eller Elsker den. - Selvom turen fra Siem Reap til Bangkok ikke var en fryd, saa maa jeg sku indroemme at jeg Eeeeelsker Bangkok.

Mette med Pink Bangkok Taxa

Vi var rimelig Traette da vi ankom til Bangkok, da vores "Sleeping bus" selvfoelgelig ikke var en sove bus (de findes aabenbart ikke i Cambodia, selvom de viser billeder af dem naar de saelger en busbilletten) - vi kom frem til den Thailanske graense klokken 5.30 og graensen aabnede foerst kl. 7.00 - saa der var igen ventetid. Og da vi endelig kom ind i Thailand, var det total kaos og finde vores bus. - MEEEEEN naar det saa er sagt, saa er vi kommet frem, og det er skoent.

Lige en hurtig majskolbe paa vores vej

Kao San Road

Min foerste Cheeseburger i 2,5 maanede

Vi bosatte os i Bangkoks backpacker omraade, naer den vej der hedder Kao San Road, som er en vej hvor du kan koebe ALT. Da vi havde faaet smidt vores tasker, gik vi os en tur for at kigge paa lidt boder, og efter 10 min blev vi fanget af en "tuk tuk driver" der tilboed os en sightseeing tur for kun 20 bath (under 4kr) - vi synes godt det loed for godt til at vaere sandt, men han fortalte at det var fordi man saa skulle stoppe ind 2 steder, hvor der blev delt gratis benzin ud. saa vi hoppede paa tuk tuk'en. Vi blev foerst koert hen til en kaempe stor staaende buddha, ikke saerlig koen, men stor var den da. efter det rundt til en tailor shop og et turist center, hvor vores tuktuk fik gratis benzin, og vi behoevede ikke at koebe noget. saa koerte han os hen til "grand palace" - men da vi kom frem, var det lukket, og da vi ville finde vores tuktuk, var han forsvundet hihi (saa det var for godt til at vaere sandt) men vi midstede ikke noget paa det, og havde ikke engang betalt de 20 baht. saa det var hvad vores foerste dag gik med :)

Kaempe staaende buddha

Naeste dag besluttede vi os for at droppe tuk tuk, og gaa hen til de steder vi gerne ville se, da vi fandt ud af at alt det vi ville se laa inden for en rimelig afstand af hvor vi boede. Vi startede med at tage hen til "Grand Palace" - som er bangkoks stoerste turist attraktion og en stor pilgrims destination for troende buddhister og nationalister. Det er et kaempe onraade og indholde mere en 100 bygninger, med mere end 200 aars royal historie. det er ogsaa inde i dette omraade Esmerald buddha'en er. Buddhaen er klaedt paa efter saesonen (varm, kold eller regn). I thailand er de meget straenge med hensyn til ordenlig paaklaedning ved relioese steder, saa selvom det er 40 grader, skal man have lange bukser paa og bluser der daekker skuldrende.

Mig  inde ved "Grand Palace"

Bliver velsignet ved Wat Phra Kaew

Ude foran "Grand Palace"

Emerald buddha

Grand Palace

munkeboern paa tur

Efter "Grand palace", tog vi hen til "Reclining buddha" - en liggende buddha der er 46 meter lang og 15 meter hoej. den var kaempe stor. Efter buddha besoeget, tog vi en lille baad over paa den anden side af floden for at se Wat Arun. Wat Arun er 82 meter hoej, og bygget i Khmer stil. det er utrolig flot og udsigten oppe fra, var ogsaa utrolig smuk.

Reclining buddha

Mig og Mette for anden af Kaempe buddha

"Mother of pearl" - under buddhas foedder

Wat Arun

Efter Wat Arun, tog vi til indre bangkok til SHOPPING CENTER, wuuhuuu. Hvis man synes fields er et stort center, hmm fields go home. der var en helt gade med kaempe shopping centre. hvert center der bliver ved med at bygge eksra paa, for at vaere Asiens stoerste. Vi var i Siam Paragon, hvilket var saa kaempe stort, og opdelt i 3 centre (siam dicovery, Siam Center og Siam Paragon) i kaelderen i centeret var der simpelthen ogsaa et Ocean World med Hammerhajer. Efter stor centeret, (hvor vi ikke havde raad til at koebe noget) - tog vi til China town, hvilket var en skuffelse, maaske fordi vi har vaeret i Hong Kong :)

"shopping street"

Dagen efter den store Sightseeing/Shopping dag, havde vi bestilt en tur til Kanchanaburi, hvor der ligger det saakaldte Tiger Temple. Paa bussen til Thailand havde vi moedt 2 islaendinge, hvor den ene boede og arbejdede i Bangkok og den anden bare paa besoeg. Saa vi fik selvskab af Svavar, der tog med os til tiger tempel imens hans ven Darri arbejdede.

Foer vi naaede til Tiger Temple, stoppede vi ved en bro, der bliver kaldt "Death Railway Bridge"  - Broen i sig selv er ikke et fantastisk besoeg, men historien bag den er vidst rimelig drabeligm hvor en masse mennesker doede under 2. verdens krig, da broen blevet bombet flere gange. Efter besoeget ved broen, gik turen til en restaurant og frokost og bagefter til Tiger temple.

Mig og "Death Railway Bridge"

Tiger Timplet var en blandet fornoegelse. Det var sygt at se Tigerne og faa taget billeder med dem, men tigerne man fik taget billeder med var bedoevet saa meget, at det naesten lignede at de var doede. Man kunne ogsaa betale for at komme ind til "de vaagne" tigere og "lege med dem"- men det gad vi ikke, men jeg fik en masse syge billeder af det.

Hoppende tiger (sygt billede)
Mig med "Doed tiger"

Mini tigermis

Da vi kom tilbage til Bangkok efter vores lange dags tur, tog vi alle tre ud og spiste. Efter aftensmad tog vi hen paa Kao San Road, hvor vi skulle have os en ordenlig bytur, bangkok style. inden vi begyndte vores bytur, med vores islaendinge pa slaeb :) tog vi op hos en tatoo/piercing shop, hvor jeg for tredje gang nu fik lavet min labret piercing.

Lidt smerte
Atmosfaeren paa Kao San Road er fantastisk. Der er boder over alt, hvor man kan koebe alt (Toej, smykker, hatte, fake id, lavet henna tatoo, faa lavet dreadlooks osv.) vejen er ogsaa fyldt med restauranter, barer og vigtigst MC. DONALDS WUHUUUUUUUUUUUUUUU. det meste af aftenen brugte vi paa at gaa op og ned af gaden med en oel eller bucket og snakkede med en masse sjove mennekser, det var super hyggeligt.

Fake ID paa Kao San Road

Mette, Svarvar og Jeg = Fest i gaden
Ingen grund til bekymring med at skulle vise ID

Naeste dag dog ikke saa hyggeligt. Toemmermaendene slaar haardt naar man kun drikker den lokale sprut (og det goer man, for det er meget billigere) - Saa vi besluttede os for at tage ind til Siam Paragon igen og tage i biffen, igen sammen med Svavar. Vi var inde og se RIO, den nye Pixar tegnefilm om en papegoeje i 3D, den var saa sjov :) - og selvfoelgelig ogsaa en lille bigmac menu til moi.

i morgen er det slut med Bangkok (Desvaerre) og vi bevaeger os op nord paa, da vi kun har 15 dages fri visum, skal vi inden da et smut til Laos for at lave Visum, men foerst hele vejen op nord paa - og foerste stop er Ayuthaya.