fredag den 4. marts 2011

HoiAn - Silkekjoler, Silketoerklaeder og "Lucky chicken"

Saa er vi kommet frem til HoiAn, efter en vild tur i sovebusen (Vaagnede flere gange og frygtede at jeg vi falde ud af min seng hihi) men vi kom helskindet frem og blev overbevidst af to "motorbike-fyrer" at tage hen paa et hotel som skulle vaere aahhh saa godt. det kostede 15$ per nat, hvilket er lidt i overkanten af hvad vi ville give, men der var tilgaengel gratis internet, pool, gratis morgenmad og gratis udlaaning af cykler - saa vi tog det. det er saa ogsaa det laekreste vaerelse vi har haft indtil nu, med koeleskab, cabel-tv, roomservice og badekar med varmt vand, fanci-pansi backpacker er vi :)

HoiAn er lige saa dejlig som jeg husker det fra sidst. lille gammel by, hvor skraedderbutikkerne ligger klods op og ned ad hinanden. de er saa desperate, fordi konkurrencen er saa stor, er priserne bliver presset helt vanvittigt i bund.


Hoi An langs floden

indkoeb i HoiAn:

1 Sort silke cocktailkjole 700.00 dong (210dkr)
3 par laeder sandaler 600.000 dong (180dkr)
1 par lange haremsbukser 125.000 dong (36dkr)
3 store sort/hvid fotografier 900.000 dong (270dkr)
2 smaa sort/hvid fotografier gratis (fordi jeg koebte 3 store)
1 Lucky chicken 100.000 dong (30dkr) - Sporg mig ikke hvad det er, og hvorfor det bliver kaldt en lucky chinken, men den saa sej ud og jeg vil have den haengende paa mig rygsaek.


Mig med min Lucky Chicken

Min nye sorte silkekjole


ja jeg har vaeret fornuftig, ved jo at jeg skal baere rundt paa det de naeste 4 maaneder. mette har dog gaaet lidt mere amork, med 3 skraeddersyet kjoler, 2 par sko og en vinterjakke.


Mette med sin flotte kjole (sammen med skraedder)

naar vi ikke har vaeret rundt og faaet taget maal til toej eller sko, har vi vaeret en tur paa stranden. HoiAn strand ligger 5 km ude for byen, saa her var det dejligt at vi havde adgang til cykler paa hotellet, saa vi kunne cykle der hen og faa lidt motion oveni. det er en super laekker strand, men der mangler lidt en pool og en toni tjener.


Mette der faar taev i kortspil

vi har ogsaa en dag taget en lille cyklo-tur igennem byen. vi havde en halv time vi lige skulle fordrive inden vi skulle spise, og taenkte at det var en hyggelig maade at se byen paa (selvom man kan gaa byen rundt paa en halv time) men det er saa traditionelt i vietnam, at det maatte vi simpelthen goere.

Mig og Mette i vores cyclo'er


idag tog vi paa en guidet tur til My Son (udtales Me Son, meget vigtig for vores guide) My Son er ligesom Po Nagar Cham Tower som vi saa i Nha trang, nogle religioese "templer", hvor folk kommer langvejs fra og bede, baade buddister og hinduister. My Son blev fundet af franskmaendene da de kom til Vietnam, og omraedet led store skader under Vietnamkrigen, saa My Son er stort set kun ruiner, med nogle faa fuldt indtagte bygninger. vejrguden var ikke helt med os, det regnede en del paa vej der ud, men vi slap nogenlunde de store bygger, mennn vi havde koebt os nogle flotte regnslag, saa intet kunne stoppe os :)

i morgen gaar turen videre til Hue, det tilligere har vaeret Vietnams Hovedestad (mange mange aar siden) - det bliver i dag ogsaa kaldt for kongebyen, da det tidligere var byen hvor vietnams kongefamilie boede.

2 kommentarer:

  1. Hej lille søs....

    Hvor ser du smuk ud i den sorte kjole. Jeg kan slet ikke beskrive hvor misundelig jeg er på jeres tur, please come and get me..... det er så trist her i DK :0( Jeg vil også ha´en lucky chicken hi hi den er fiiinnnn :0)

    Knus fra storesøs

    P.s. Hils Mette

    SvarSlet
  2. takker, det kan jo vaere at din soester er saa soed at hun lader dig laane den. og ved du hvad, jeg er saa glad for at du vil have en lucky chicken at det faar du da bare, mette synes den er dum :(

    SvarSlet