onsdag den 23. marts 2011

Vientiane - meget maerkelig hovedstad

Saa er vi kommet til Laos hovedestad - Vientiane. og som regel naar man taenker hovedestad, eller det goer jeg i hvertfald, saa er det landets navle - en by der har alt, som er fyldt med store bygninger og travl hverdag med masser af traffik. mennn saadan er Vientiane paa ingen maader. Den ligner de andre byer vi har besoegt i Laos, maske bare lidt stoerre, men her er ikke saa meget traffik som f.eks Hanoi.

den foerste dag vi kom til Vientiane, var det simpelthen saaaaa varmt, omkring 40 grader, saa vi skyndte os at finde et guesthouse, saa vi kunne smide vores kaempe rygsaekke. Bagefter tulrede vi bare lidt rundt i byen og til aften spiste vi paa en indisk restaurent - BIG MISTAKE, det endte med at vi begge to laa syge hele natten.

Naeste dag var vi fuldstaendig smadret fordi vi havde vaeret oppe hele natten og det var saa varmt at vi ikke kunne overskue at tage ud og se en masse kulturelle ting, saa vi besluttede os for at slappe af paa vaerelset og senere tage hen til en pool, hvor vi kunne koele lidt af. - efter vores daarlige oplevelse med den indiske restaurent, spise vi den aften paa en lidt fancy, men ogsaa lidt dyre resteurent. Men det var tilgaengel super laekkert mad - fik dejlig boef hmmmm :)


Vores Hallo Kitty Motorbike

Da vi vaagnede naeste morgen, var vi klar til sigthseeing. jeg havde overtalt Mette til at vi lejede en motorbike, og koerte ud og saa en park fyld med sten buddhaer (Xieng Khuan), der laa 25 km ude for byen. Mette hoppede bag paa, og vi koerte der udad. det gik helt fint de foerste 24 km, hvor vejene var fine, men saa begyndte vejen at blive hullet, mudret, og fyldt med grus og loese sten. selvom vi koerte rigtig rigtig langsomt (heldigvis) saa skvatede vi paa vejen. Der skete heldigvis ikke noget alvorligt med os, men vi fik en masse skrammer og skrubsaar, og jeg tror jeg har faaet en lille forstuvning i min tommelfinger.


Der ud af paa motorbike - da alt var godt


Mig og mine skrammer: fod, knae, laar, skulder og albue


Vi satte os paa en lille sidevejscafe og skyllede vores saar, og besluttede os for at koere videre naar vi nu var saa taet paa Buddha parken. Parken var ikke saerlig stor, men tilgaengel var der buddhaer alle vejne. En kaempe liggende buddda, masser ef menneskestoerrelse buddhaer og kaempe hoveder af buddha.


Poserer lige sammen med kaempe buddha

Da vi var faerdige i parken, koerte vi tilbage paa motorbike, meget meget stille og kom tilbage uden flere uheld. det var rigtig meningen at vi ville have koert hen til et af lLaos mest kendte monomenter paa motorbike, men besluttede os for at tage en tuk tuk istedet. inden vi tog der hen, skulle jeg ned og aflevere motorbiken, og jeg var utrolig nervoes for hvad jeg skulle betale i erstatning, da jeg havde smadret det ene sidespejl og der var kommet en del skrammer paa den ene side, mennn heldigvis, saa de kun det smadrede spejl, hvilket jeg forklarede var gaaet i stykker fordi jeg havde kommet til at svinge min hjelm ind i den, og endte med at slippe med 100.000 kip = 70 dkr puhaa.

Da vi havde vaeret i bad og skyllet vores saar endnu engang, tog vi en tuk tuk ud til Pha That Luang - en kaempe tempellignende bygning i guld, som er Laos vigtigeste nationale monument og som symbolere den buddhistiske religion. Udefra saa det utrolig storstaaet ud, men da man kom helt taet paa, kunne man godt se at det manglede en smule vedligeholdelse.

Pha That Luang

Mig foran Pha That Luang


En ting der er sjovt ved Pha That Luang er at der er forskellige priser for at komme ind. hvis du er fra Laos koster det kun 2000 kip, og hvis du er for udlandet koster det 5000 kip. selvom 5000 kip kun er 3,5 dkr, saa synes jeg virkelig at det er diskreminerende.

Forskelsbehandling maa man sige


Da vi kom tilbage til byen, smuttede vi ud og spise aftens mad og efter koebte vi en masse smaa flag. (flagene til alle de lande vi kommer til at besoege paa vores tur) som vi saa vil sy paa vores rygsaek som et hyggeligt lille minde. i morgen tager vi videre til en by der hedder Thakhaek, hvor vi skal vaere aktive og sejle igennem en 7 km lang grotte og bade i vandfald og maaske trekke lidt i junglen, wuhuu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar