tirsdag den 29. marts 2011

Sving benene op og slap af i Don Det

Efter et par dage i Tha Kheak, fortsatte rejsen ned sydpaa til vores sidste stop i Laos, Sii Pang Don (4000 oeer) - da vi ikke kunne faa en bus direkte dertil skulle vi skifte bus i Pakse. - Da vi kom til Pakse omkring lidt i 4 om eftermiddagen, faar vi fortalt at busserne til Sii Pang Don kun gaar om morgenen. Efter den info havde vi to valg, 1) bliver i Pakse natten over, og tage den foerste bus videre dagen efter, eller 2) tage en slags jeepney videre her klokken 4. Vi valgte at tage den lokale jeepney, som var pakket med varer, som de lokale som de skulle have med hjem til deres landsby.

Party bussen til Pakse

Efter en del timer (tror det tog 4 timer) og en masse stop, og en masse stoev - vaelger vores "jeepney driver" at stanse bilen og sige at nu koerte han ikke laengere. vi anede ikke hvor vi var, situationen mindede lidt om da vi var paa filipinerne og skulle fra Manila til Banaue. Vi spurgte vores driver hvor vi var henne, men han kunne ikke et ord engelsk og med det bedste tegnesprog, fik vi ham til at pege hvor hen der laa et guesthouse.

Mette i Jeepney

Naeste dag finder vi ud af at vi ikke er saerlig langt fra hvor vi ville hen. Vi var i den by paa fastlandet hvor baadene sejlede hen til en af oeerne. Vi pakkede vores rygsaekke og hoppede ombord paa en lille baad, der saa sejlede os hen til oeen Don Det.

I lonely planet staar der, at jo mere sydpaa man kommer i Laos, jo mere afslappet bliver ens hverdag og omgivelser - og det maa man sige at de har ret i. Don Det er en lille oe, der ligger saa taet paa Campodia at man kunne svoemme der hen - og det var meeeeegeeeet afslappende. folk der boede der og selv turisterne og backpackerne der var der chillede bare rundt i den lille gade paa oeen.

Slapper af i vores hammork

Vi fandt et lille sted der havde bungalows med en haengekoeje paa terrasen hvor vi slog os ned. Efter et par timer var vi allerede traet af at alt gik saa langtsomt, og der skulle ske noget, saa vi legede to cykler og cyklede hen til nabo oeen hvor der var en vandfaldt. (ja ved godt at vi efterhaanden har set en masse vandfald, men de er alle sammen forskellige og unikke paa hver deres maade) dette vandfald var utrolig vildt og ret bredt. selve faldene var ikke saa hoeje, men det var ikke lige et sted hvor jeg ville falde i vandet, og der er ogsaa repoteret doede, da folk har proevet at svoemme for taet paa det.

Mig ved Vandfald

Mig ved vandfald

Efter vi havde kigget lidt paa vandfaldet og taget en masse billeder, satte vi os over til en lille bod, hvor vi fik noget koldt og drikke. her laa vi i hver vores haengekoeje og slappede af, da Mette fik sig en ny lille ven. En lille Laos dreng, der var vild med kamera - Mette viste ham hvordan man tog billeder, og saa gik det ellers staerkt med at tage billeder af alt.

Mette og vores nye lille Lao ven

Saa gaar turen hjemad

Da vi kom tilbage fra vores lille cykeltur, gik vi ud for at spise og bagefter satte vi os paa en lille bar og hyggede. Mette tog hjem efter lidt tid da hun var traet efter gaarsdagens lange bus/jeepney turer, men jeg blev og hyggede mig med 4 engelsker fyrer og 4 norske piger. Som jeg har naevnt foer, saa har Laos "lukkelov" - alle barer og restaurenter skal vaere lukket inden kl 11. Saa da klokken var lidt i 11 blev vi smidt ud af baren, og besluttede os for at hoppe ned til stranden, taende et baal og hygge videre der nede. flere mennesker joinede os og det var super hyggeligt.

Mig og mine nye engelske "buddy"

Resten af de engelske drenge

Naeste dag sov vi laenge og virkelig tog Don Det afslapning stilen til os, da vi det meste af dagen bare hang ud paa en resteurant ved floden der havde haengekoejer, hvor vi baade spiste morgenmad og frokost og imellem det bare slappede af og laa og laeste. - men hen paa eftermiddagen blev Mette for restloes og lokkede mig med paa at leje to tubes og tube ned af floden.

hvis man har laest indlaegget omkring Vang Vieng, taenker man sikkert "ohh fucking no" men tubing i Don Det er noget helt andet. lige som alt andet paa oeen, saa gaar selv tubing i slowmotion. Vi var de eneste to der tubede paa det tidspunkt, der var ingen barer og musik - bare Mette og Jeg stille og roligt ned af floden. Da der ikke var nogen rigtig stroem finder vi ud af at det nok ville tage os paent laenge at tube rundt om oeen, og beslutter derfor at plaske ind til land og gaa tilbage til byen.

Efter vores hyggelige lille tubing tur, satte vi os ned paa den samme bar hvor jeg havde festet dagen foer, idag viste de saa bare film, saa endnu engang laa vi bare og chillede indtil vi tog videre for at finde noget aftensmad.

Der sker ikke meget paa Don Det, men det var super skoent ligeat have nogle afslppende dage, foer turen gaar videre til Land nr. 5 - Campodia. Bye Bye Laos - selvom du har vaeret lidt af et ulykke lad for os, har du ogsaa vaeret fab.

Tak til de dejlige mennesker vi har moedt i Laos: André (vores braziliener ven) - Frederika og hendes kaereste (som vi tubede med) - Poul og Jack og de to par fra australien og england (som vi sejlede i grotte med) og til sidst mine 4 engelske buddies for en sjov og hyggelig aften i Don Det.

- Billeder til de sidste 2 indlaeg, kommer lig saa snart jeg finder et nogenlunde hurtigt internet